FAQ-kategori: Beställa/hantera kort
Vem kan spärra och avsluta en kortanvändare?
En användare kan endast avsluta sitt ID06-kort i ID06-portalen!
Om ett kort inte avslutas kommer företaget att debiteras kortavgiften från ID06 AB.
Till ID06-portalen
Läs mer om ID06 AB:s kortavgifter här
Hur godkänna ett nytt kort
Kortinnehavaren måste godkänna sitt nya kort i två steg:
1, Godkänna kortbeställningen (att ett nytt kort får ställas ut i kortinnehavarens namn).
2, Godkänna och aktivera det färdiga kortet så att det går att använda.
1, Kortinnehavaren får ett mail från företagets beställare/administratör med en länk där kortbeställningen ska godkännas.
2, Kortinnehavaren identifierar sig och aktiverar det nya kortet. Aktivera kortet här
Här finns instruktioner och steg-för-steg guider:
Godkänn kortbeställning med BankID
Godkänn kortbeställning med pass/nationellt ID
Aktivera nytt kort med BankID
Aktivera nytt kort med pass/nationellt ID
Vilka dokument behöver bifogas när ett kort ska beställas
Vilka dokument som ska bifogas med en kortbeställning varierar beroende på vilken nationalitet kortinnehavaren har och i vilket land företaget är registrerat i.
- EU/EES medborgare (ej från Sverige)
- Tredjelandsmedborgare
- LMA-kort för Asylsökande och spårbytare
- ID06 - 183 dagars regeln
Hur beställa ett kort?
Nya kort beställs i Nexus orderportal, logga in här
Du som ska beställa kort för ett företag måste bli inbjuden från företagets firmatecknare för att få behörighet. När du fått din inbjudan via en länk i ett mail, registrerar du ett personligt konto i ID06-systemet och identifierar dig med eID ex BankID.
Se filmen hur du beställer kort i orderportalen.
Här finns en steg-för-steg guide hur du registrerar ett personligt konto
Så här aktiverar du ditt nya kort med pass eller ID-kort
Så här aktiverar du ditt nya kort med BankID
Hur aktiverar jag mitt ID06-kort?
Beställa kort till flera företag?
Gör så här:
- Logga in i portalen med e-post och lösenordet du valde när du registrerade ditt personliga konto.
- Klicka på företagsnamnet, uppe till höger, och registrera nytt företag
- Du kommer nu till steg 3 i processen och kan fylla i ett organisationsnummer.
- Ett meddelande skickas via e-post till firmatecknare som godkänner registreringen.
- Du är nu godkänd som beställare och kan börja beställa ID06-kort 2.0, i Nexus beställningsportal
Länken för att godkänna eller aktivera kortet fungerar inte/har inte fått någon länk
Använd en dator och webbläsaren Google Chrome, då brukar det fungera, ladda ned Google Chrome
Fungerar det fortfarande inte? Kontakta företaget ID06 AB som skickar ut länkarna från sitt ID06-system, support@id06.se
Har du inte fått någon länk?
- Kontrollera att personen som beställt kortet angett rätt e-postadress i orderportalen. Om inte måste beställningen korrigeras och en ny länk skickas ut.
- Kontrollera att det är samma e-postadress i beställningen som du angett i ditt ID06-konto. Om inte, korrigera så att du har samma e-post på båda ställena.
- Ni kan även logga in direkt på ID06-portalen för att godkänna kort.
Hur loggar jag in till mitt ID06-konto?
Så här loggar du in till ditt ID06-konto:
-
- Gå till ID06-portalen
- Välj Logga in, högst upp till höger
- Logga in med e-postadress och det lösenord du valde när du registrerade ditt konto.
Så här loggar du in till orderportalen för att beställa kort:
- Använd den e-postadress och lösenord som du angav när du registrerade ditt ID06-konto
- Logga in till orderportalen och beställ nya kort