Reklamationer

Kontrollera detta innan du reklamerar ditt kort

• Kontrollera att kortet har status ”aktiverat” i ID06 kortkontroll. Kortinnehavaren aktiverar kortet här.  

• Håll det nya ID06-kortet nära den elektroniska personalliggaren för att det ska registreras. Du behöver placera hela kortet ovanpå läsaren.

• Om ett felmeddelande dyker upp påden elektroniska personalliggaren, kontakta leverantören av den elektroniska personalliggaren och kontrollera om de kan registrera kortet i systemet. Läs mer om kortet här.  

Om kortet fortfarande inte ger någon signal, logga in i orderportalen och reklamera kortet. Att använda sig av orderportalen för att reklamera kort som inte funkar är det snabbaste och smidigaste tillvägagångssättet. Det går också att skriva ut reklamationsblanketten här.  

Observera att:

Nexus ersätter inte Expressleveranser av ett nytt kort, endast standardleverans ingår. Givetvis kan Express väljas och bekostas då av er själva. Vid en godkänd reklamation så står Nexus för ett nytt kort med samma uppgifter som tidigare utfärdat kort. Beställaren kommer att meddelas via email och behöver då logga in i portalen och godkänna beställningen. Beställaren ska alltså inte lägga en ny beställning då Nexus automatiskt skapar ett nytt kot om reklamationen godkänns.

Vid en nekad reklamation så kommer vi att skicka ett mail där ni får fylla i en leveransadress dit kortet kommer att återsändas. Ingen återbetalning av kortet kommer att göras. Vid en nekad reklamation tar vi ut en serviceavgift på 49 kr.

Reklamation nekas i dessa fall:

• Kortet är beställt för över 1 år sedan.

• Kortet är felregistrerat i e-liggaren, dvs, tekniken fungerar men läsningen ger ett fel. (I detta fallet ska ni vända er till systemtillverkaren av e-liggaren).

• Felstavning, fel bild, fel giltighetstid eller annan information som beställaren själv uppgett.

• Fysiskt slitage eller skador som påverkar antenn och chip, tex, hål eller böjt kort.

• Korrekt ifylld reklamationsblankett saknas vid retur.