FAQ-kategori: Godkänna beställning

Beställningen har inte godkänts av kortinnehavaren, vad händer nu?

Kortinnehavaren måste godkänna kortbeställningen innan Nexus kan producera kortet! Kortinnehavaren bekräftar beställningen med BankID eller via skanning av pass eller nationellt ID-kort för de som inte har godkänt eID. I orderportalen kan du som beställare se orsak om kortinnehavaren inte godkänt beställningen, exempelvis felstavat namn. Om uppgifter i beställningen inte stämmer överens med personuppgifterna i kortinnehavarens BankID/eID kan kortet inte godkännas. Guide, godkänn kort med BankID Guide, godkänn kort med pass/ID-kort

Beställningen har inte godkänts av Nexus, varför?

Något i beställningen är felaktigt. Ofta är det fotot som inte uppfyller kraven. Beställaren får ett mail från Nexus som meddelar att kortet nekats samt orsaken. När kortet nekats måste en ny beställning göras. Regler för fotot finns här Som beställare kan du se status för dina kortbeställningar, redan i vyn på första sidan, i orderportalen.

Jag kan inte godkänna min kortbeställning, varför?

Alla personuppgifter i beställningen, ex namn eller personnummer, måste stämma överens med ditt BankID. Om namnet eller personnumret är fel kommer du inte kunna godkänna din beställning. Beställaren måste korrigera uppgifterna i beställningen och skicka den korrigerade kortbeställningen till dig för nytt godkännande. Guide, godkänn ID06-kort med BankID Guide, godkänn ID06-kort med pass/ID-kort Du behöver använda Googel Chrome som webbläsare för att kunna godkänna ditt kort. Ladda ned Google Chrome 

Vem godkänner kortbeställningen?

  1. Beställare/Administratör godkänner beställningen
  2. Nexus godkänner att beställningen uppfyller kraven (ex krav på korrekt foto)
  3. Kortinnehavaren godkänner sin kortbeställning
Först när alla tre instanser har godkänt kommer kortet att kunna produceras! Lista för korrekt foto hittar du här.