FAQ-kategori: Ändra/spärra kort

Hur ändrar jag en beställning?

Logga in till Nexus beställningsportal och välj HANTERA KORT Du kan söka på personnummer, namn, beställare, kortnummer m.m. Klicka på förstoringsglaset till höger vid valt kort. Du får nu upp valt kort. Välj Åtgärd och ändra uppgifter. Även fotot kan ändras här. Kortinnehavaren får nu meddelande för att godkänna de ändrade uppgifterna.

Spärra kort

För att avsluta ett ID06-kort: Logga in på ditt konto genom att gå till ID06.se och klicka på logga in, följ anvisningarna. Klicka på företagsnamnet och välj Hantering över kort i rullgardinsmenyn. Välj det kort som skall avslutas (tas bort), du kan söka på kortinnehavarens namn eller kortnummer och klicka på namnet.  Efter att du klickat på namnet på det kortet du vill avsluta välj under Åtgärder, välj Avsluta (det är enbart den som beställt ID06-kort som kan avsluta ett ID06-kort). Nu är det klart, är det fler kort som skall avslutas upprepa från punkt 2. I ID06 portalen finns både begreppen Spärra och Terminiera kort. Skillnaden är: Ett Spärrat kort kan aktiveras och användas igen. Ett Terminierat kort kan inte återaktiveras utan ett nytt kort måste beställas. Obs! Det går bara att spärra kort som har aktiverats av kortinnehavaren. Behöver du spärra ett kort med status producerat måste du välja Terminiera kort. Företag betalar kvartalsavgifter för alla aktiva, suspenderade och producerade kort så för att inte riskera att betala för mycket är det viktigt att kort som inte används måste du avsluta kortet även i ID06-systemet!